Řízení znalostí (Knowledge Management)
Zuzana Vovsová Senior Manager, Knowledge Management
„Znalosti jsou srdcem našeho podnikání.
Jsme znalostně orientovaná organizace. Abychom klientům mohli poskytovat nejlepší služby, tvrdě pracujeme na rozvíjení a sdílení našich znalostí.
Znalosti jsou srdcem našeho podnikání a jsou zakotvené do všeho, co děláme.
Sdílení znalostí je pro nás natolik důležité, že tento proces vědomě řídíme nejen v rámci naší kanceláře KPMG Česká republika, ale i centrálně pro všechny členské společnosti celosvětové sítě KPMG. Tato činnost se nazývá řízení znalostí neboli Knowledge Management.
Hlavním úkolem Knowledge Managementu je doručit kolegům správné informace ve správnou dobu a ve správných souvislostech, aby mohli poskytovat kvalitní a včasné služby našim klientům.“
Naše principy řízení znalostí:
- Sdílej svoje znalosti.
- Vždy si uvědom, co můžeš sdílet a co ne.
- Znalosti, které sdílíš, udržuj aktuální a relevantní.
- Usnadni ostatním, aby tě našli a spolu s tebou znalosti, které nelze zdokumentovat.
- Aktualizuj na firemních profilech informace o sobě.
- Nezadržuj znalosti v uzavřených komunitách nebo systémech.
- Používej ke sdílení jednotné systémy a aplikace.
Strategie sdílení znalostí je vybudována na třech pilířích – obsahu, propojenosti lidí a kultuře sdílení. Zároveň je podpořena organizační strukturou, technologiemi a řízením změn
Sdílíme obsah
Kolegům zpřístupňujeme zdroje interního know-how (metodiky, postupy, vzory) i externích informací (např. informace o společnostech, majetkové provázanosti firem, průmyslové analýzy, novinové zprávy).
Propojujeme naše pracovníky
Propojujeme naše zaměstnance mezi sebou, urychlujeme sdílení informací s pomocí nástrojů, jako jsou například intranet KPMG Portál a interní sociální síť HUB.
Využíváme technologie
Využíváme všechny globální nástroje na sdílení znalostí napříč KPMG a zároveň hledáme další možnosti efektivního sdílení tam, kde centrální nástroje nestačí. Musíme ale pozorně sledovat, zda nevznikají duplicity systémů a dat.
Kultura sdílení
Máme zavedenou organizační strukturu a přidělené role a odpovědnosti, které podporují sdílení znalostí.
Chceme, aby se kolegové cítili komfortně, když se potřebují poradit, zeptat se na to, co sami nevědí. Učíme zaměstnance, že když se podělí o své znalosti, nic tím neztratí, ale naopak všichni získají a celá firma se posune rychleji dopředu.
Podporujeme kolegy, aby se od sebe učili navzájem. Zavedli jsme tzv. Knowledge Café – neformální setkání kolegů nad tématy, která nás napříč firmou spojují. Knowledge Café se skládá z příspěvků k vyhlášenému tématu, vzájemného předávání zkušeností a diskuse.